assalamualaikum

Monday, February 11, 2013

Kecewa?kenapa?

Assalamualaikum W.B.T

Salam Sejahtera

Kumulakan Post blogku dengan nama Tuhanku

Pernah rasa kecewa??Frustated??
Pernah rasa tak dihargai selepas melakukan pengorbanan??
Pernah rasa geram selepas menulis status 'Hot' tapi tiada yang 'like'??
Pernah rasa sedih selepas 'Clash' dengan Pak We/Mak We??eerrr~lalalalala~
Pernah rasa diri anda ini 'bodoh' selepas melakukan perkara yang bodoh???eeeeeerrrrrrrrr~no komeng.

Jika ya, pernah tak anda terfikir: "mengapa aku berperasaan sebegini??"
Jika tidak pernah, cuba katakan pada diri anda:
mengapa??kenapa??why??why??limaza??limaza??bakpo??bakpo??nandayyoo??

Haaaaa!sesungguhnya jawapan itu hanya anda sahaja yang tahu dan mengerti.
Tapi, di sini, apa yang saya ingin kongsikan dengan anda semua pada hari yang penuh rahmat(hujan) ini adalah kenapa perasaan sebegitu rupa wujud dalam diri anda selepas ............ tertentu berlaku.

"eh!eh!saya baca post nieh tak bermakna saya berasa kecewa.sebenarnya saya tak penah rasa kecewa. Betul! Tak tipu!"
"Aha! Usah kelentong saya, seorang manusia biasa pasti akan atau pernah berasa kecewa. Nabi Muhammad S.A.W pon pernah berasa sebegitu.Betul?Wallahu'alam."

Sebelum itu, Ilmuwan pernah berkata: 'Tak kenal, maka tak cinta'. Jadi, persoalannya, apa itu kecewa??

Mengikut Google Search ........eeeerrrr ......inilah gambar yang saya jumpa :


errr~no komeng

"Ohh Makk Kau!!Air mata darah!"
"Wahh!!Hebatnya,Air mata dia warna merah. Mak! Dia guna ape ek? nak jugak buleh??"

Esh3.Air mata berwarna merah itu mungkin menunjukkan Kekecewaan yang tak mampu Beliau tahan.
Sabar wahai pemilik mata Jelita.

itu maksud gambar, kalu maksud perkataan adalah seperti berikut :
Mengikut Kamus Dewan terbitan Fikiranku, kecewa bermaksud perasaan selepas tidak mendapat apa yang kita mahukan. atau dengan kata lain : Dissapointed.

"Jelas murid-murid??" . "Jelas Cikgu!"

Puncanya apakah??

aha!

Pertamanya adalah kerana niat tidak ikhlas kerana Allah S.W.T
Hal ini adalah demikian kerana apabila segala perbuatan kita diletakkan atas dasar 'Lillah', secara automatiknya, kita akan bertawakkal kepada-Nya sekali menyerahkan segala natijah/hasil kepadanya
tak gitu?

Tuan-Puan sekalian, saya telah mengatakan tentang Ikhlas pada post yang lepas, sila rujuk muka surat .......... pada halaman http://fikiranku-happy.blogspot.com/2013/02/assalamualaikum-w.html

Keduanya adalah apabila Adik-Kakak sekalian berhadapan dengan perasaan kecewa atau sedih atau sama waktu dengannya, adik-Kakak sekalian tidak mengadu hal ini kepada tempat sepatutnya kita mengadu terlebih dahulu yakni Tuhan kita Yang Maha Segala-galanya, Allah S.W.T

Saya tahu, kebanyakan remaja apabila kecewa,sedih hatta gembira sekalipun, orang pertama yang mereka cari ialah Pak we/Mak we mereka.Tak gitu??

"Eh!eh!Saya tok gewe laa.apo kelass gewe2 niehh.oho~"

Oh!Oh!bukan Mak we/Pak we sahaja, sahabat karib tak karib malah ibu bapa juga termasuk sama.

"Habis!kita nak mengadu kepada siapa lagi??sekurang-kurangnya perlu juga seorang dua manusia dengar masalah kita!!"

okay2.usah sentimental disini.sudah cukup sudah~
apa yang saya ingin katakan disini ialah kita sebagai Umat ISLAM perlulah menjadikan Allah, Tuhan kita sebagai tempat mengadu.bukankah itu Tauhid Rubbubiyyah.
Kita juga sentiasa berdoa dalam surah Al-Fatihah : Hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.
aha!Jadi, apabila kita berdepan dengan perasaan tersebut, ingatlah Allah.

Insya-Allah, perasaan tersebut dapat dikurangkan. Malah dapat dikurangkan lagi apabila kita berkongsi dengn orang lain.oho~
Allah berfirman dalam surah al-Baqarah:

Maka ingatlah kepada-Ku, Aku akan ingat(memberi rahmat & ampunan) kepadamu

Oleh itu, Hadirin-Hadirat sekalian, ingin saya berkongsi rasa dengan anda semua. baru shaja pagi tadi saya berasa kecewa. But, it's not a big deal.bukan masalah besar pun. Cuma kekalahan mengejut Liverpool FC kepada West Bromwich Albion dengan kekalahan 0-2 shaja.Berikut adalah Highlight nya:


แอดเะ๐ฤฮฺ์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์์... by footyroom


Tidak mengapa, kekalahan ini ibarat hujan sebelum muncul Matahari.tak gitu??
YNWA!!!

P/s: Hobi saya sahaja, Jangan Marah ahh.Nanti Cepat Tua~

No comments:

Post a Comment